Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Hammarby IF
UNGDOM
Hammarby IF FF P04-9
Sport & kost

För att kunna prestera bra, oavsett vilken idrott du utövar, måste du få tillräckligt med energi. Det är också betydelsefullt att måltiderna är fördelade någorlunda jämnt över dagen. Det gör det lättare för kroppen att ta upp energi och utnyttja näringsämnena. Glöm inte att goda resultat alltid bygger på ballans mellan att äta, träna och vila.

Planera dina måltider hur mycket du skall äta före, under och efter träningen eller tävlingen beror delvis på hur hög energiförbrukning du har, och delvis på vilken tid på dagen du idrottar. För att vara säker på att du får i dig tillräckligt med energi bör du äta frukost, lunch, middag, kvällsmål och mellanmål. Måltiderna behöver inte alltid komma i den ordningen. Kanske passar bättre för dig att äta kvällsmålet före träningen och middagen senare på kvällen? Lägg upp det så att det passar dina träningstider. Så här kan du fördela måltiderna beroende på ditt energibehov.

Innan & efter träning
Den bästa förutsättningen för att prestera bra får du om du äter 2-3 timmar före träning. Ät då en måltid som innehåller mycket pasta, potatis, ris eller gryn.

Om du tränar tidigt på morgonen kan du starta dagen med något enkelt för att höja blodsockerhalten t ex frukt eller smörgås. Den riktiga frukosten kan du äta efter träningspasset. Resten av måltiderna äter du med intervaller på 4-5 timmar. Ta gärna frukt eller smörgås som mellanmål, beroende på ditt energibehov.Om du tränar direkt efter skolarbetet är det bra om du äter ett stort mellanmål på eftermiddagen. För dig som tränar på kvällen är det extra viktigt att äta efter träningspasset. Detsamma gäller dig som är högenergiförbrukare.

Något typ av vassle protein direkt efter varje träning är att rekommendera

Exempel
* naturell yoghurt blandas med bär och honung
* kesella som blandas med äpple, kanel och honung
* en smoothie med naturell yoghurt, frysta jordgubbar, banan, kokosvatten och honung
* en shake proteinpulver. Det finns bara ett märke som kan rekommenderas för barn och det är Holistic som går att köpa på hälsobutiker. Inget sötningsmedel, tillsatser eller aspartam utan rent vassle.

Vid cup
Vid cup gäller alltid medhavd matsäck, tex pastasallad samt lätt men näringstätt mellanmål i form av smoothie, muslibars, frukt, smörgås. Vi äter alltid tillsammans och inga hamburgare, korv med bröd eller liknande ska skvalpa runt i magen utan att ge killarna den energi de behöver för att orka spela en heldag.